Jak vybrat zdravé boty pro děti

Jakmile se miminko narodí, rodiče jim začnou navlékat první „capáčky“. Aby vypadalo na fotkách roztomile, nebyla mu zima,  nebo to byl jen dárek od tetičky.

Znám dokonce rodiče, kteří rychle obouvali svou dcerku do bačkůrků před příjezdem babičky. Aby se náhodou nezlobila, že malá nenosí botičky, které mají  pevně držet nožičku.

Je to dobře? Není!

Lidská noha má za sebou 5 milionů let evoluce, tak jak je možné, že podporu nožní klenby potřebujeme až v posledních 40 letech a předtím nebyla potřeba? Přece v rozvojových zemích je mnoho různých kmenů, které nevědí, co je to bota a k čemu slouží a žádnými problémy netrpí.

A u nás? Jen se rozhlédněte kolem, kolik lidí trpí vbočeným palcem, bolestmi kyčlí či zad.Nožička dítěte potřebuje prostor, aby se mohla správně vyvíjet. První botičky do kočárku jsou tak úplně k ničemu.

Proti chladu postačí dobré ponožky. Ty by ovšem neměly být těsné, proto je už od začátku důležité dbát na příjemné materiály a hlídat velikost.

Kamenem úrazu jsou pak kojenecké botky, jež jsou miniaturní kopií značkových bot pro dospělé. Nevhodně tvarované, pevné, těžké, omezující možnost přirozeně pohybovat nožičkou. V případě častého nošení může už v tento moment pomalu začínat deformace chrupavčitého skeletu nohy.Vývoj dětských nožiček prochází dramatickou změnou. Jak se děti učí první krůčky, mění se chrupavka v kost.

Správný výběr dětských bot je zásadní, aby se chodidlo mohlo vyvinout tak, jak má. Proto dětská chodidla potřebují pro svůj přirozený vývoj boty, které respektují tvar chodidla a zároveň umožní cítit povrch, po kterém se dítě pohybuje. Nevhodné botičky mohou vývoj nohy narušit. Což v dospělém životě může způsobit třeba bolesti zad.

Základ je vybírat kvalitní dětskou obuv. Ale jakou? To je otázka, díky které se mnoho rodičů cítí pod tlakem, aby vybrali pro svoje dětičky ty nejlepší boty…

Nejlepší boty jsou takové, ve kterých se chodidlo bude cítit jako naboso, ale s maximální ochranou!

Ona sama chůze na boso je velmi zdravá.

Lidské chodilo je komplexní orgán, který obsahuje největší počet kostí. Chodidlo je navíc  dokonale flexibilní a nepotřebuje žádné pseudo tlumiče, podpory nožní klenby a další moderní vymoženosti.

 

 

Děti netrénují jen chůzi. V chodidle je celá řada nervových receptorů. Učí se tak i vnímat své okolí, nebezpečné povrchy a vůbec poznávají svět mnohem komplexněji než dospělí.

 

JAK VYBRAT BOTY?

V první řadě uvažte, zda dítě potřebuje boty. Ve vytopeném bytě stačí ponožky, které se roztáhnou podle dětské nožky. V létě nechte děti chodit bosé, pokud chtějí. Na zahradě nebo na pláži u rybníka si nemůže nijak uškodit. Do města to bez bot samozřejmě nepůjde, zdravotní riziko je příliš vysoké. Podle jakých kritérií tedy boty vybrat?

 

  • PLACATÉ BOTY SE ŠIROKOU ŠPIČKOU

Dětské boty jsou často zmenšenou verzí dospěláckých, tedy především odrážejí módní trendy, což je chyba. Lidské chodilo a chodidla dětí obzvlášť potřebují spoustu místa.

Je nutné, aby prsty měly možnost se rozplácnout. Ve špičatých módních botách se noha deformuje. Schválně, kolik znáte dospělých žen s vybočeným palcem z lodiček?!

Palec pomáhá udržovat dětem při chůzi rovnováhu. Pro malé děti je to nepostradatelná funkce. Právě dostatek prostoru pro chodilo ve špičce boty je první signál, že boty nebudou deformovat zdravá dětská chodidla.

 

  • OHEBNÁ PODRÁŽKA

Od prvních krůčků se dítě učí rovnováze a učí se techniku chůze. Neohebné boty s tvrdou podrážkou tento proces zbytečně naruší.

Uvažte, jakou sílu má dítě v chodidle? To, že vám botička přidá ohebná, ještě neznamená, že ji zvládne ohnout dětské chodidlo, které je v počátcích velmi slabé. Důležitá je tedy flexibilita podrážky. Dětské nožičky ocení tenkou a poddajnou podrážku bot.

 

  • BEZ PODPATKU

Návrháři bot kopírují trendy od dospělých. Pata obvyklé dětské boty může být o 0,5-1 cm výše než špička. Což je sice trendy, ale pro dítě to představuje významný rozdíl a dramatické ovlivnění přirozeného postavení nohy.

Děti by v žádném případě neměly nosit podpatky!Zdravé dětské boty jsou ploché nebo jen s minimálním rozdílem mezi špičkou a patou.

 

  • BEZ PODPORY KLENBY

Lidské chodidlo se vyvíjelo desetitisíce let. Připusťme si, že jako takové je chodidlo dokonalé a nepotřebuje vylepšovat. Stélka boty, která podpírá nožní klenbu zespodu, je nesmyslná. Úplně se vyhněte botám s podporou klenby a neforemnou, tlustou podrážkou.

U dětí je od narození chrupavčitý oblouk nohy vyplněný tukovou tkání, která přirozeně nožku chrání. Vyklenutá stélka bot pro děti do 2-3 let je zbytečná a často je zcela mimo přirozenou anatomii chodidla.

 

 

Bota musí sedět na dětskou nožičku, ne naopak.

 

Nejpřirozenější je často nejzdravější.

To platí i o botách. Přirozené je chodit naboso nebo ve funkční obuvi. Je třeba podotknout, že existuje určité procento dětí se specifickými potřebami, neurologickými nebo ortopedickými vadami, u kterých je pevná, korekční obuv a tvarovaná stélka indikována zcela oprávněně.

Většina dětí ale přichází na svět se zdravýma nohama, které žádnou korekci ani vložky nepotřebují. Jediné co potřebují nohy zdravých dětí, aby zdravé zůstaly, je volnost pohybu, aktivita, zajímavé podněty, pestrý terén, čerstvý vzduch, běh, skákání, šplhání po stromech a každodenní dobrodružství a výzvy k boji!

 

 „Pokud má chodidlo fungovat jako chodidlo, musí si zachovat svůj přirozený tvar“.

POUŽITÁ LITERATURA:

Mgr. Pavla Pročková fyzioterapeutka, rekreoložka, zakladatelka projektu Žij naboso

CUCUZZELLA, M. (2014). Thoughts on a Proper Child’s Shoe. www.drgangemi.com/kids/childs-shoe/

DUNGL, P. (1989). Ortopedie a traumatologie nohy. Praha: Avicenum.

HERMACH, C., M., H. (2005). Znovu o nohách. Bulletin UNIFY, 10, 39-43.

HOWELL, D. (2012). Naboso, 50 důvodů, proč zout boty. Praha: Mladá fronta a.s.

LARSEN, CH. (2005). Zdravé nohy po celý život. Olomouc: Poznání.

LARSEN, CH. (2009). Zdravé nohy pro vaše dítě. Olomouc: Poznání.

PATEL, K. (2014). Ahoj, pane Palče! (Hello Mr. Big Toe). www.vivobarefoot.cz/komunita/blog/prirozeny-pohyb-zdrava-chuze

SAXBY, L. (2011). Proprioception. Making Sense of Barefoot Running. Terra Plana International.

SVOBODOVÁ, J. (2011). Aplikace ortopedických vložek v dětském věku. Praha: Univerzita Karlova. Fakulta tělesné výchovy a sportu.

ROSSI, W.A. (2002). Children’s Footwear: Launching Site for Adult Ills. Podiatry Management, 10, 83-100.

VÉLE, F. (1997). Kineziologie pro klinickou praxi. Praha: Grada Publishing.

 

 

Adela Kiss
Zvedám lidi ze židlí a na pomoc si beru chodidla.Můj příběh si přečtěte zde>>|
  • Nejnovější články
  • Kategorie