RYCHLÁ CHŮZE NENÍ PŘIROZENÁ

Přirozená chůze je pomalý pohyb.

 

Ano slyšíte dobře.

  • Chůze
  • je
  • pomalý
  • pohyb!

 

Pokud musíme zrychlit, měli bychom běžet.

Proč?

Protože u přirozené chůze máme jistý postoj svého těla a našlapujeme na chodidlo tak, že si zkrátka neublížíme. Naše funkční chodidlo dokáže zpracovat náraz kroku velmi jemně společně se zapojením palců a kotníků.

Pokud chůzi zrychlíme, znamená to, že protáhneme krok a nášlap na patu bude velmi tvrdý a těžký. Patní kost nedokáže zpracovat tento náraz a šok se tedy přenáší do kolen, kyčlí a páteře. Je to velmi rychlá řetězová reakce.

Pomůže nám jedině změna pozice těla a zrychlení díky běhu, tedy chodidlo bude v jiném došlapu, než při chůzi.

To si dělám srandu, říkáte si. Nedělám a nemám to ze své hlavy. Pouze předávám informace od studentů biomechaniky, kteří takto vysvětlují naše problémy klíčící z techniky chůze.

Například když se podíváme na zvířata a konkrétně na koně, můžeme si všimnout, jak přizpůsobuje postavení svého těla vzhledem k rychlosti chůze či běhu. Ve stručnosti zkrátka koně nikdy neuvidíme jít rychle ve stejné pozici, kterou používá k pomalé chůzi. Myslím, že by jsme se dost pobavili a on samotný by jistě zakopl.

U koní rozlišujeme čtyři změny rychlosti, kterými jsou:

  1. Chůze
  2. Klus
  3. Cval
  4. Trysk

 

U každé změny rychlosti kůň mění také pozici svého těla, což můžeme vidět na obrázku.

 

Oproto tomu, člověk chodí pomalu v určité pozici, chodí rychle ve stejné pozici a běhá většinou stejným způsobem i se stejným došlapem. Změny postoje těla i došlapu si můžeme všimnout většinou až u opravdu rychlého běhu, kterému říkáme sprint.

 

 

Vzhledem k nepřiměřeně tlustým výplním obuvi v patní části necítíme těžké došlapy, a tak dopadáme s naší váhou velmi těžce na paty, které neumí zpracovat nárazy způsobené rychlou chůzí a během.

Zkrátka to není člověku přirozené a proto se často setkáváme s bolestmi chodidel, kolen a kyčlí při rychlé chůzi i běhu.

 

Když si představíme, že při chůzi dochází k přenášení 1x násobku naší váhy z chodidla na chodidlo, pomalá chůze dokáže zpracovat tento pohyb.

Rychlá chůze s dlouhými kroky není schopná tyto nárazy zpracovat a stejně je to i při běhu s těžkými dopady na patu.

 

Ještě si musíme uvědomit, že při běhu se zvyšuje váha dopadající na jedno chodidlo a uvádí se 3x – 4x násobek naší tělesné váhy.

Jedině osvojením správné techniky chůze a běhu se zbavíte bolestí.

 

Adela Kiss
Zvedám lidi ze židlí a na pomoc si beru chodidla.Můj příběh si přečtěte zde>>|
  • Nejnovější články
  • Chcete se více hýbat, ale brání vám v tom sedavé zaměstnání?

    Začtěte se do eBooku zdarma a rozhýbejte tělo v kanceláři právě ted’.

  • Kategorie