Jak neztratit motivaci za každého počasí

Začala jsi tak dobře, byla jsi nadšená ze svých pokroků a cítila jsi se skvěle, ale teď nemáš do ničeho chuť? Nic tě nebaví, nemůžeš najít čas a nemáš náladu pokračovat?

Každý z nás se někdy ocitne v temném údolí. Je to normální a řekla bych i součástí cesty. Protože žádná cesta ke hvězdám není předem vyšlapaná. Je ovšem důležité umět opustit toto období včas.

Našla jsem pro sebe postup, který na mě opravdu funguje! Mám ho vyzkoušený již několik let a nehodí se jen do světa fitness. Je totiž úplně jedno jestli se chceš začít více hýbat, shodit pár kil, jíst zdravě, nebo se chceš naučit nový jazyk. V každém případě člověk musí udržet ten správný směr!

Věřím, že každý má svůj jedinečný systém a na každého funguje trochu něco jiného. Proto se tak dobře prodávají motivační knihy, citátů je plný internet a povzbuzujících sloganů se na nový rok nebojí žádné fitko.

Knihovny jsou plné knih s motivačními citáty, stejně jako s knihami plnými různých diet.

 Je to stejné, všechny citáty nebudou fungovat na každého, stejně jako každá dieta nefunguje pro všechny. Ba naopak, žádná dieta nefunguje na dlouhou dobu a stejně tak i motivační slogan nás neudrží na cestě po celý život.

Jsme to jedině my samy, kdo nás na té cestě udrží.

Proto v první řadě musíš vědět proč to děláš a musíš to doopravdy moc chtít ty sama! Jedině tak vydržíš a dotáhneš vše do konce, a je jedno jestli potřebuješ zhubnout, nebo se naučit cizí jazyk.

Jak správně tušíš, jen přání také nestačí, musíš jít do akce!

Tato mantra mě naučila brát svoje potřeby, přání a touhy opravdu vážně a jít za svým cílem v jakémkoli počasí.

Nejdřív ti povím, kdo mi ji předal a pak ti vysvětlím návod k použití, bude to tak dávat větší smysl.

Před pár lety jsem studovala v Londýně pod vedením trenéra techniky běhu Lee Saxbyho. Na jeho kurzu jsem slyšela tuto mantru poprvé. Ale rozhodně ne naposledy. Tenkrát jsem ještě netušila, jak moc ji začnu aplikovat ve svém každodenním životě a kolik se toho díky ní naučím.

(“Posture, Rhythm, Relaxation“) neboli v češtině Postoj, Rytmus, Relaxace.

Tato mantra učí v první řadě správnou techniku běhu.

Pokud běžec bude mít správný postoj a jeho tělo se bude hýbat v daném  rytmu a zároveň tělo bude dostatečně uvolněné, běžec se vyhne zranění. O to nám při běhu jde. Každý běžec chce být schopen uběhnout jistou vzdálenost a neodkládat svoji vášeň kvůli zranění.

V té době jsem ji brala opravdu jen jako pomůcku k výuce techniky běhu, ovšem když jsem začala studovat bojová umění a trénovala pod vedením mistra Thajského boxu, řekl mi ať tuto mantru nepoužívám jednostranně, ale at‘ ji propojím se vším co v životě dělám.

Dnes by mě ani nenapadlo dělat věci jinak a věřím, že díky pravidlům této mantry jsem se podívala na druhou stranu světa, zplodila syna a nezbláznila se z maličkostí, které mě kdysi tolik trápily.

Předávám ji nyní i tobě, celou ji rozeberu a ukážu ti jak s ní pracovat.

  • POSTOJ (“posture”)

Člověk musí umět zaujmout správný postoj ke všemu co dělá. At‘ už při samotném stání, chůzi, běhu… a stejně tak hledáme určitý postoj i k práci, podnikání či výchově dětí. Někomu z nás to jde přirozeně a jiný se to musí učit.

Ve všem co chceme začít dělat je podstatné si uvědomit důvod – proč to chceme začít dělat a pro koho to budeme dělat. Musíme znát cíl ke kterému směřujeme. Teprve pak vymyslíme plán, který nás dovede do cíle.

 


  1. Napiš si důvod proč.

 Napiš si do detailu proč začneš cvičit a pro koho to budeš dělat.

Až se ti totiž nebude chtít pokračovat, podíváš se na to “PROČ“ jsi začala.

Při psaní jdi do detailu a mysli jen na sebe. To, že chceš zhubnout, protože ti někdo řekl, že by jsi měla zůstat zdravá, ti moc nepomůže. Musíš chtít ty sama, tím změníš to co zatím děláš a začneš dělat nové věci.

Také se vyvaruj častého používání slovíčka “chci“. Ono totiž chtít je trochu něco jiného než opravdu ty věci dělat. Takže nepiš jen že chceš začít cvičit, ale rovnou napiš že začneš cvičit, protože …

Příklad:

  • Začnu cvičit sama pro sebe, protože mi pohyb pomáhá cítit se sama sebou.
  • Začínám pravidelně cvičit protože potřebuju zpevnit zadek a chci nosit o velikost menší kalhoty .
  • Budu cvičit pravidelně a budu zase sexy a budu se líbit sama sobě a svému muži.
  • Začnu cvičit protože si potřebuju zvednout sebevědomí a musím se zbavit bolesti zad.

  1. Napiš si svůj cíl a pocity

Do detailu si napiš čeho chceš dosáhnout. Běž opravdu do detail a nepiš jen, že chceš být zdravější, nebo že chceš zhubnout. Napiš přesně to co chceš.

Kolik kil chceš dát dolu, kolik centimetrů v pase potřebuješ zhubnout, jaké kalhoty chceš obléknout. Bud’ ale realistická, asi tušíš, že zhubnout dvacet kilo za měsíc nebude reálné a tvůj sen by nebyl splnitelný.

Také si napiš, jak se budeš cítit až dosáhneš svého cíle. Napiš svoje pocity , jak se budeš cítit až zhubneš dvě kila, až zase oblékneš svoje oblíbené kalhoty a jak se budeš cítit až doběhneš svůj první maraton. Pocity jsou totiž mnohem víc, než jen čísla na váze či krejčovském metru. Děláš to přece celé pro ten sexy pocit, a nejen pro číslo na váze.

Příklad:

  • Při pravidelném cvičení se cítím dobře, vím že moje tělo potřebuje pohyb, aby dobře fungovalo a já mám pak dobrou náladu, kterou přenáším na své nejbližší.
  • Potřebuju zhubnout 8cm v pase abych oblékla o velikost menší kalhoty a abych se cítila pevná a foremná. Pak se budu cítit dobře v upnutých kalhotách a budu sebevědomější.
  • Potřebuju shodit 5kil abych vážila jako dřív a budu se cítit zase sexy.
  • Budu pravidelně cvičit abych se zbavila bolestí zad a budu zase ohebná a pružná, takový pocit mládí je nenahraditelný.

  1. Vypracuj si plán jak se do toho cíle dostaneš.

Napiš si jaké aktivity budeš dělat. Začneš běhat, plavat, chodit na yogu? Pozor vybírej pouze takové aktivity, které tě baví a budou bavit. Pokud nerada běháš a zařadíš běh do svých aktivit, tak u něj asi těžko vydržíš.

Nezapomínej, že pokud s pohybem začínáš, nebo se k němu jen po dlouhé době vracíš, nemusíš se hned zapisovat do fitka a hledat nejnovější skupinové lekce. Bude stačit zvýšit intenzitu chůze, pravidelné protažení v práci (pro inspiraci si stáhni můj ebook zdarma), doma místo vysedávání na gauči zařaď praktikování sedu ve dřepu, můžeš si najít i online trenéra, možností je spousty.

Ideálně se chceš hýbat během celého dne, ne jen nárazově. Proto ve tvém seznamu aktivit může být i sekání trávy, procházka se psem, úklid bytu, mytí oken, skládání uhlí u babičky, fotbal se synem, zahradničení, chůze po čtyřech okolo zahrady, lyžování, sáňkování, … různorodosti pohybu se meze nekladou. Přečti si můj článek: “Nepřestáváme si hrát, protože stárnem. Ale stárnem, protože jsme si přestali hrát.“

  • RYTMUS (“rhythm”)

Každý člověk má také svůj rytmus v tom co dělá a jak často to opakuje. Ke splnění tvého snu a dosažení cíle si musíš udělat čas na plnění jednotlivých kroků, které tě do cíle dostanou.

Napiš si k jednotlivým aktivitám v předchozím bodu, kdy, jak dlouho a jak často je budeš dělat. Opakování je matkou moudrosti a pokud chceš něco ve svém životě změnit a osvojit si nový zvyk, musíš setrvat a opakovat a opakovat.

Zapiš svoje aktivity do  diáře, zapni si upomínku at’ na všechny activity nezapomeneš.

“Jedna moje klientka se mě ptala: To si mám dávat na svoji chůzi v lese alarm? Moje odpověd zněla: Ano, pokud hrozí, že by jsi dala přednost jiné aktivitě před splněním svého snu, tak je to velmi účinné, jak opravdu nevynechat svoje potřeby v každodenním shonu.“

  • RELAXACE („relaxation“)

Ne každý dokáže vnést do každodenního života i relaxaci, ale bez ní to nejde.

Když se poustíš do nové věci, nebo zkrátka jen potřebuješ vydržet u toho co právě děláš, je důležité pravidelné opakování, ale také relaxace a odpočinek.

Pokud pojedeš na sto procent každý den, tak vyhoříš. Brzy se zraníš, nebo tě to zkrátka jen přestane bavit.

U cvičení je důležitá regenerace a odpočinek, proto si dej například alespoň jeden den v týdnu úplnou pauzu. Uvidíš jak ti tělo poděkuje. Nauč se meditovat, relaxovat a spát.

 

Velmi motivující jsou tzv. vizuální mapy, myšlenkové mapy nebo jiné grafické formy. Ty se dnes stávají nezbytným nástrojem pro efektivní práci s informacemi, organizaci času a práce, plánování a provádění projektů, vedení lidí, řízení porad, či efektivní zvládání osobního života.

Já si například vše maluju a zapisuju.

S velkou mapou začínám v prosinci, kdy si vytvořím plán na další rok. Mám ho zasklený a visí nad mým pracovním stolem. Mám ho tak neustále na očích a pomáhá mi nesklouznout z cesty, neustále mi připomíná co je v plánu a když se po několika měsících ohlédnu zpět, je příjemné vidět jaký kus cesty jsem zdolala ke svému vysněnému cíli. Zbytečně se ale nestresuju, když se o měsíc zpozdím, důležité je pokračovat dál.

Nemusíš hned tvořit mapu celého roku, stačí se zamyslet nad tvým projektem a celý si ho rozepsat a rozkreslit. Tím, že začneš o svém snu psát, mluvit a plánovat ho, tak mu dáváš život a máš velkou šanci na úspěch.

Je také důležité ho mít stále na očích. Připíchni hotový plán na nástěnku, zarámuj a pověs ho někam, kde si ho budeš všímat velmi často.

 

Přeju ti ať najdeš čas sama na sebe a až ho najdeš a začneš dělat kroky, které tě povedou k tvému cíli, dělej to často! Zároveň se také nauč relaxovat a odpočívat. Všechno musí být v rovnováze aby tělo zvládalo tvé požadavky dlouhodobě. Jedině tak si udržíš motivaci za každého počasí;)

S láskou Adéla

Adela Kiss
Miluju pohyb, který znamená život a navracím lidi zpět k přirozenému pohybu v každodenním životě.Můj příběh si přečtěte zde>>|
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Nejnovější články
  • Chcete se více hýbat, ale brání vám v tom sedavé zaměstnání?

    Začtěte se do eBooku zdarma a rozhýbejte tělo v kanceláři právě ted’.

  • Potkáme se na Facebooku
  • Kategorie